آموزش به بیمار و خانواده یکی از نقشهای اصلی پرستاران در مراکز درمانی محسوب میشود. از دست دادن سلامتی و بستری شدن در بیمارستان یکی از موقعیتهایی است که نیاز به یادگیری را دو چندان مینماید. داشتن اطلاعات کامل از سیر بیماری و درمان خود، جزو مهمترین حقوق مددجویان میباشد و این اطلاعات باید بر اساس نیازهای فردی و موقعیت خاص بیماری طراحی و اجرا شود تا بتواند باعث ایجاد تغییرات مطلوب رفتاری گردد.
آموزش به بیمار فرآیندی است بیمار محور مبتنی بر نیازهای ابراز شده توسط پزشک و بیمار برای کمک به بیمار جهت تصمیمگیری مشارکتی و آگاهانه در مورد بیماری که برای کنترل و کنار آمدن هر چه بهتر با بیماری اجرا می گردد.
واحد آموزش به بیمار در بیمارستان به مرکزی اطلاق میگردد که امکانات و محتواهای آموزش به مددجو را حین بستری و پس از ترخیص فراهم مینماید. این مرکز یکی از زیر مجموعههای بیمارستان بوده و تحت نظارت دفتر پرستاری خدمات خود را ارائه مینماید.
هدف کلی واحد آموزش بیمار:
توانمندسازی بیماران جهت برنامه های خودمراقبتی به منظور ارتقاء سلامت
اهداف اختصاصی واحد آموزش بیمار :
1. آشنایی مددجو با بیماری خود و توانایی در برنامه های خود مراقبتی
2. افزایش توانایی در تصمیم گیری جهت ادامه درمان
3. افزایش دانش؛ نگرش و مهارت مددجو در زمینه مراقبت از خود
4. ارتقاء رضایت مددجو از خدمات درمان
5.کاهش آسیبهای روانی و نگرانی مددجو
6. بهبود شیوه زندگی و کیفیت زندگی
7.کاهش هزینههای بیمارستانی
گروه هدف در واحد آموزش بیمار :
بیماران بستری در بیمارستان
خانواده بیماران
مراجعین به مرکز
فواید آموزش به بیمار:
1. ارتقاء خود مراقبتی
2. کاهش نیاز به بستری
3. کاهش هزینههای درمانی
4. افزایش کیفیت مراقبت
5. افزایش رضایتمندی بیماران
شرح وظایف کارشناس واحد آموزش به بیمار :
1. برنامهریزی و اجرای نیازسنجی آموزشی از مددجویان و اولویت بندی نیازهای آموزشی مددجویان براساس دادههای جمع آوری شده
2. طراحی برنامه های آموزشی مبتنی بر نیازسنجی آموزشی انجام شده از مددجو
3. انتخاب زیرگروه های تیم آموزش به مددجو و برگزاری جلسات هماهنگی با آنان و تقسیم وظایف بین افراد مربوطه و طرح مسائل و مشکلات موجود در رابطه با آموزش مددجویان و بحث و تبادل نظر در این رابطه در جلسات مربوطه
4. آموزش زیرگروه های تیم آموزش به مددجودر رابطه با ارائه موضوعات آموزشی مورد نیاز مددجویان ، نحوه اطلاع رسانی و برقراری ارتباط موثر با بیماران
5. جلب حمایت و همکاری افراد ذیصلاح جهت پیشبرد اهداف و سیاستهای واحد آموزش به مددجو
6. برنامهریزی و مشارکت در زمینه طراحی پمفلتها و جزوات آموزشی بر اساس استانداردها و تهیه بانکهای اطلاعاتی آموزشی
8. برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی جهت مددجویان و همراهان آنها در صورت نیاز
10. ترویج رویکرد آموزش به مددجو و فرهنگسازی در این زمینه
11. حضور فعال و پویای نماینده واحد آموزش به مددجو در کارگروههای آموزش
12. ارزیابی و تعیین میزان اثربخش بودن آموزشهای ارائه شده به مددجویان
13. جمع آوری و تحلیل گزارش آمار مربوط به مددجویان آموزش دیده در طول مدت زمان از پیش تعیین شده
14. جمع آوری و ارائه گزارش عملکرد واحد آموزش به مددجو آن مرکز در فواصل مشخص به مراجع بالاتر
15. نظارت بر فعالیتهای آموزش به بیمار انجام شده توسط گروههای زیرمجموعه
16. طرح مشکلات در کارگروه آموزش به بیمار و ارائه راهکارهای مداخله ای جهت حل مشکلات و تصمیمگیری جهت برنامهریزی آموزشی
شیوه های آموزش حداقل شامل انواع آموزش چهره به چهره – کارگروهی – فیلم و پوستر – پمفلت یا سایر رسانه های آموزشی است.